אובדן כושר עבודה- מה מגיע לי?

חליתי במחלה קשה בעקבותיה איני מסוגל להמשיך לעבוד. מה מגיע לי? למי אני פונה? איך מתחילים בתהליך? רבים פונים למשרדי בשאלה זו, חלקם מרגישים אבודים ומבולבלים, אינם מכירים שגרת חיים לצד חולי, אינם יודעים מה הן זכויותיהם וכיצד לממשן. בדיוק למטרה זו, אני נמצאת שם עבורם.

כיצד אני מודיע למעסיק על פרישה מעבודה עקב מחלה?
בשלב ראשון, מומלץ לוודא כי קיים ברשות הלקוח אישור מרופא תעסוקתי הקובע כי נוכח מצבו הרפואי אינו כשיר להמשיך לעסוק בעיסוקו הנוכחי. בהנחה שרופא תעסוקתי אכן קבע ללקוח הפונה אל משרדי אי כשירות כזו, אייעץ לו להודיע למעביד על התפטרות מהעבודה "עקב מצב רפואי ועל פי המלצת רופא תעסוקתי".

לאופן שבו מתבצעת ההתפטרות השפעה ממשית על זכויותיו של המתפטר. על פי הדין, עובד המתפטר נוכח ועקב מצב רפואי הינו בחזקת "מתפטר בדין מפוטר". משמעות הדבר היא כי לרוב, יהיה זכאי לקבל מהמוסד לביטוח לאומי דמי אבטלה החל מהיום הראשון, וזאת ללא צורך להמתין את תשעים ימי המתנה הקבועים בחוק במקרה של התפטרות "רגילה", ובכפוף לאישור רופא המוסד אשר בדק ומצא כי ההתפטרות אכן מוצדקת בנסיבותיו של המתפטר.

אני באובדן כושר עבודה, את מי אני תובע?

במקרה של אובדן כושר עבודה עקב תאונה או מחלה, העובד חסר האונים וחש לעתים רבות כאילו הקרקע "נשמטת תחת רגליו". הסתגלות למצב החדש קשה מנשוא בייחוד עבור אלו אשר עבדו עשרות שנים במקום עבודה אחד, בעיסוק יחיד, אינם בעלי ידע או כישורים לעסוק בתחום עיסוק חדש, ולרוב גילם אינו "משחק" לטובתם. במצב כזה, אני בוחנת עבורם סיכויי הצלחה במימוש זכויותיהם הרפואיות מול המוסד לביטוח לאומי ומול חברות הביטוח. על פי רוב, ניתן לתבוע את המוסד לביטוח לאומי, ענף נכות כללית, אם כי קצבה זו לרוב זעומה ביחס להכנסות שהיו למי שאיבד את כושרו לעבוד, בעת שעבד. בדיוק למטרה זו, נועדו קרנות הפנסיה ופוליסות אובדן כושר עבודה.

קרן פנסיה – מה אני בעצם תובע?

רבים אינם יודעים כי כל קרנות הפנסיה במדינת ישראל מכילות ביטוח אובדן כושר עבודה, הנועד לספק למבוטח הכנסה במקרה של אובדן כושר עבודה – בין אם מלא או חלקי, ובלבד שנמשך מעבר לתקופת המתנה בת תשעים ימים. ניתן לתבוע מקרן הפנסיה נכות, כאשר הבדיקה תהיה בדיקת נכותו התפקודית של המבוטח (להבדיל מהליך המתנהל מול המוסד לביטוח לאומי, שם הבדיקה תמיד רפואית בשלב ראשון), תוך בחינת כשירותו לעסוק בכל עיסוק סביר שהוא. על מנת שתביעת פנסיית הנכות תזכה בקצבה חודשית, על דרגת אי הכושר לעמוד על סך 25% ומעלה. במקרה של דרגת אי כושר בשיעור 100%, תשולם למבוטח קצבה בשיעור 75% מהשכר המבוטח, וזהו התשלום המקסימלי במקרה של אובדן כושר עבודה מלא.

פוליסות אובדן כושר עבודה – אילו סוגים?

קיימות מספר סוגים של פוליסות אובדן כושר עבודה, חלקן עיסוקיות ומגדירות מקרה ביטוח ביחס לעיסוק ספציפי שנקבע מראש, וחלקן כלליות, בדומה לביטוח הקיים בקרן הפנסיה. פוליסות אובדן כושר עבודה, וביניהם גם פוליסות ביטוח מנהלים, יתנהלו בחברת הביטוח במחלקת תביעות חיים, וזאת להבדיל מתביעות פנסיית נכות אשר יתנהלו תמיד בחברות הפנסיה. חלק ניכר מהאנשים המחזיקים בפוליסות אובדן כושר עבודה כאלה מבוטחים בפוליסות אלו על ידי המעסיק ובאמצעות ניכוי מתלוש השכר, חלקם רוכשים את הפוליסה באופן פרטי כפוליסה עצמאית למקרה של אי כושר, או כפוליסה משלימה לכיסוי הניתן דרך קרן הפנסיה. חשוב להבין כי אמנם קרנות מנהלים לרוב נחשבות "טובות" יותר מקרנות פנסיה, עם זאת, הסדר הריסק שלהן קצר יותר ונמשך שלושה חודשים בלבד, וזאת להבדיל מקרנות הפנסיה, בהן הסדר הריסק יחול למשך חמישה חודשים מיום עזיבת מקום עבודה. גם בפוליסות אובדן כושר עבודה גובה הפיצוי המקסימלי יעמוד לרוב על 75% מהשכר המבוטח, ויתווסף לקצבה שתתקבל מהמוסד לביטוח לאומי בענף נכות כללית.

כיצד אממש את זכויותיי במקרה של אובדן כושר עבודה?

חשוב מאוד לפנות ולממש את הזכויות באמצעות עורך דין בקיא ומיומן בזכויות רפואיות בכלל ובאובדן כושר עבודה בפרט. רק עורך דין מקצועי, מיומן ומנוסה יוכל להשיג עבורך את מירב הקצבאות המגיעות לך במקרה של אובדן כושר עבודה ואת מלוא הכספים המגיעים לך. פנה למשרדי ואבדוק כיצד ניתן לסייע לך לצלוח את התקופה הקשה ולקבל את מלוא הקצבאות המגיעות לך בנסיבות שלך.

שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב twitter
Twitter

מאמרים נוספים

תאונת עבודה – אימתי?

נפגעתי בתאונה, מתי זו תהיה "תאונת עבודה"? התשובה לכך לא תמיד פשוטה ומובנת מאליה. קורה לעתים, שלקוח פונה למשרדי ומספר שנפגע בתאונת עבודה, וכאשר אני

קרא עוד »

ניוזלטר

מעוניינים לקבל מאיתנו עדכונים?